Wat de zelfrijdende auto betekent voor Oost- en Noord-Nederland

Wat de zelfrijdende auto betekent voor Oost- en Noord-Nederland

De zelfrijdende auto komt eraan, binnen nu en tien jaar. Autofabrikanten en start-ups zijn verwikkeld in een wedloop om de eerste of het verste te zijn. Het is een wonder van techniek (of eigenlijk van sensoren, data en netwerken). En dat is precies de bril waarmee we naar autonoom rijden kijken. Steeds wordt de nadruk gelegd op de technologie; ‘dat dit allemaal kan!’. Maar wat betekent het voor onze samenleving? En meer specifiek, voor ons in Oost- en Noord-Nederland?

Ik zelf vraag me bijvoorbeeld af wat de langetermijneffecten zijn van zelfrijdend vervoer op de woningmarkt. En op verhuisbewegingen tussen West- en Oost/Noord-Nederland. De Randstad wordt steeds drukker en wonen wordt er steeds duurder; ruime huizen met tuin zijn schaars. Toch verhuizen mensen niet snel naar Salland of Twente, waar je wel ruim, groen en goedkoper kan wonen. Want tja, hun werk is nou eenmaal niet hier. De zelfrijdende auto heeft de potentie om dit in de war te schoppen.

Wat als je in Oost kan wonen, en in West kan werken, en tóch elke dag op tijd op je werk kan zijn, zonder gedoe maar met comfort?

Foto: Flickr/Roman Boed

De zelfrijdende auto zou een definitief einde kunnen maken aan de BREVER-wet. Dat is het universele principe van ‘behoud van reistijd en verplaatsingen’; de wetmatigheid dat mensen altijd een vrijwel constante hoeveelheid tijd besteden aan reizen/verplaatsen.

Al decennialang reizen mensen gemiddeld zo’n 70-90 minuten per dag. Kennelijk vinden we dat van nature prettig.

Snellere vervoersmiddelen en betere infrastructuur zorgen er niet voor dat we minder tijd besteden aan vervoer, maar wél dat we steeds grotere afstanden gaan afleggen. De reistijd is een constante. Mensen gaan daardoor steeds verder weg wonen van hun werk of van voorzieningen, zolang ze er maar binnen een bepaalde tijd kunnen komen.

Foto: Wikipedia

Die Brever-wet wordt steeds verder opgerekt, als mensen bereid zijn om nóg langer onderweg door te brengen. En hoe comfortabeler die auto wordt, hoe groter die kans is. De auto wordt minder een vervoermiddel, en steeds meer een verlengstuk van je huis of je kantoor. Stel dat je ’s ochtends voor de deur wordt opgehaald, nog even kan doorslapen, ontbijten en werken – terwijl de auto je rijdt – waarna je voor de deur van je werk of afspraak wordt afgezet. Voelt dat dan nog als reistijd? Of neem je het voor lief, zolang je maar mooi kan wonen?

Tijd om de technologische bril af te zetten en het ook over maatschappelijke effecten te hebben. Supermooi, die autonome technieken, maar welke bijwerkingen kunnen we verwachten, en hoe gaan we daar mee om?

Foto: Wikimedia Commons. Omslagfoto: Wikimedia Commons

U bent hier

Thema experts

Jens van der Weele

Communicatieadviseur

Stad en Land

Nederland is ruimte. Co-creatie van beleidsmaker, bestuurder, markt en inwoners. Samen bepalen we hoe Nederland eruitziet. Dutch design. Flux. Meer dan ooit op een kruispunt: hoe blijft ons land leefbaar?
Tijd om de technologische bril af te zetten en het ook over maatschappelijke effecten te hebben.