Steeds vaker willen overheden inwoners betrekken bij het ontwikkelen van beleid. Maar dan vraag je nogal wat. Het kost ze tijd, energie, en lang niet altijd hebben ze direct een persoonlijk belang. Hoe verleid je inwoners om toch met je mee te denken?

De provincie Brabant stond een tijdje terug ook voor dit vraagstuk. Het team ‘toekomst mobiliteit’ werkte aan een visie op mobiliteit, en wilde de input van laagbetrokken inwoners daarin meenemen. Hoe kijken zij aan tegen zelfrijdende auto’s, e-bikes en drones?

Een van de opties is om een onderzoeksbureau in te huren en een representatieve enquete uit te zetten. Maar de provincie wilde iets anders; namelijk ook zélf het gesprek voeren met inwoners, als ambtenaren aanvoelen wat er speelt, en hoe mensen hierover spreken. Ook zichtbaarheid speelde een rol; dit besteed je niet uit. En dus volgende een maatschappelijke dialoog van een jaar.

De uitvinding van de virtual reality-bril bood uitkomst. Er werd een vr-filmpje gemaakt, waarin je het Brabant beleeft van 2056, terwijl je zit in een knalrode ouderwetse DAF. Een jaar lang tourden we met het autootje rond, langs markten, beurzen en festivals, om met iedereen in gesprek te gaan.

Zelf was ik betrokken bij de strategie en de uitvoering van deze tour, en heb ook aardig wat van die gesprekken gevoerd. Wat ik merkte was dat vooral de combinatie van de oude DAF met de moderne VR-bril goed werkte. Ouderen stapten uit nostalgie snel af op het autootje, dat ze nog kenden uit hun jeugd. “Die had mijn vader vroeger ook!” Terwijl jongeren afstapten op de nieuwe virtual reality-technologie; dat wilden ze graag eens meemaken.

Het rode autootje werkte als een geweldige ‘conversation starter'

De DAF bleek een goede manier om mensen naar óns toe te laten komen. Waarop wij eenvoudig het gesprek konden brengen op het onderwerp van de dialoog: 'wat verwacht jij van mobiliteit in de toekomst? Van zelfrijdende of elektrische auto’s? En moet de provincie dat stimuleren, of juist niet? Vertel eens, wat vind jij?'

Abonneer je vandaag nog op onze nieuwsbrief